peter

Peter van Kampen

Senior Adviseur Corporate P&O

Peddy viel op vanwege hun enthousiasme en mogelijkheden die Peddy biedt.

We liepen al enige tijd aan tegen de nadelen van de traditionele hr-cyclus met een plannings-, evaluatie- en beoordelingsgesprek. Het kost managers enorm veel tijd aan voorbereiding en uitwerking. Ook medewerkers zagen het steeds meer als een jaarlijkse rituele dans. Daarnaast was het systeem dat we er voor gebruikte niet in staat om mee te bewegen met de organisatieontwikkeling. We zijn toen met een klein groepje vanuit P&O en de OR gaan kijken hoe het anders en beter kan. We hebben daarbij verschillende initiatieven bekeken en beoordeeld. Peddy viel op, enerzijds vanuit hun enthousiasme en bevlogenheid, anderzijds vanwege de mogelijkheden die Peddy biedt. Peddy werkt op mobiel maar ook op desktop en tablet, voorwaarden die voor ons erg belangrijk waren omdat niet iedere medewerker met een mobiele telefoon werkt. Belangrijk aspect ook is dat bij Peddy de medewerker de regie heeft en we vooral naar ontwikkeling van de medewerker kijken en vooruitkijken: hoe gaan we het in de toekomst nog beter doen en wat heb ik daarvoor nodig. Dat wordt denk ik voor BrabantWonen de grootste uitdaging: medewerkers helpen bij regie voeren. Als manager faciliteren. Dat vereist een omschakeling bij medewerkers maar zeker ook bij de managers. Zij moeten de voorwaarden scheppen die de medewerker in staat stellen de regie te pakken.

Hoe gaan jullie Peddy inzetten binnen de organisatie?

We hebben eind vorig jaar met instemming van de Ondernemingsraad de traditionele beoordelingscyclus afgeschaft. We gaan in mei starten bij twee afdelingen: Sociaal Beheer & Incasso als onderdeel van de Directie Klant & Samenleving en bij de afdeling Facilitaire Zaken als onderdeel van de Directie Vastgoed & Bedrijfsvoering. We krijgen daarbij ondersteuning vanuit Peddy om de implementatie goed en zorgvuldig te laten verlopen. Ook P&O biedt ondersteuning in de teams. Afhankelijk van het succes rollen we Peddy uit over alle andere teams.

Wat zijn jullie verwachtingen van deze samenwerking en van de tool?

Onze verwachtingen zijn hoog. Het is niet “even een appje invoeren”. Het vereist van managers en medewerkers ander gedrag en de managers moeten daarin het goede voorbeeld geven. Als ons dat lukt dan zijn we in staat om op een heel andere manier met elkaar samen te werken, ook over afdelingen heen, gebaseerd op feedforward en het gebruik maken van Tops en Tips van collega’s in plaats van een traditionele beoordeling door de leidinggevende. Als dit slaagt, en daar ben ik eigenlijk van overtuigd, dan geeft dit een enorme positieve impuls aan onze cultuurverandering.