Tegenwoordig gaat het veel meer om het geluk van de medewerkers dan de tevredenheid. Je mag er van alles van vinden maar uit meerdere onderzoeken blijkt dat gelukkige medewerkers productiever en vitaler zijn. Daarnaast kunnen zij veel beter samenwerken en zijn ze minder vaak ziek. Iedereen gelukkig. Maar hoe zorg je dat je gelukkige medewerkers kan creëren binnen de organisatie.
Hier zijn een aantal vuistregels waar je rekening mee kan houden:
De waardering en beloning gaat verder dan alleen de materiële waardering. Geef ze aandacht. Omarm ze in jouw organisatie. Laat zien dat ze belangrijk zijn en ertoe doen. Probeer duidelijk te maken wat hun toegevoegde waarde is binnen de organisatie.
Medewerkers zijn sociale wezens. Ze willen graag met elkaar samenwerken. Ze willen ook plezier in hun werk hebben. Maar ze willen ook groeien. Creëer omstandigheden waar die groei mogelijk is. Versterk het samen gevoel en het gevoel dat het goed is als ze uit hun comfort zone komen.
Hard werken is goed. Maar balans hebben tussen hun privéleven en het werk is minstens zo belangrijk. Balans helpt het geluk verhogen.
Leg het accent in de toekomst. De bron van je vraagstelling kan in het verleden liggen, maar leg het accent van de vraag in de toekomst . Geef duidelijk aan waar je uitdaging in zit en vraag om suggesties van je omgeving. Voorbeeld: het team wat ik aanstuur bestaat uit verschillende functionarissen en persoonlijkheden. Hoe kan ik de samenwerking binnen mijn team het beste verbeteren?
Bedank iedereen die jou van Feedforward voorzit. Het is niet altijd vanzelfsprekend dat de mensen Feedforward geven als ze er om gevraagd worden. Bedank daarom iedereen die de moeite heeft genomen om je te helpen met je vraag.
Het basissalaris van medewerkers moet een logisch gevolg zijn van de werkzaamheden die zij verrichten. Zorg tevens voor voldoende perspectief door het salaris in schalen op te bouwen.
Bied medewerkers in voldoende mate de ruimte om zich te ontwikkelen. Sterker nog, maak ontwikkeling onderdeel van de organisatiecultuur.
In deze dynamische tijden is dat bijna niet te doen. Maar feit is wel dat medewerkers die goed presteren en doorlopend werken aan hun ontwikkeling, psychologisch gezien meer zekerheid voelen dan diegene die dat niet doen. Leg verbinding tussen presteren en ontwikkelen en baanzekerheid.
Als de leiding het gedrag laat zien dat ze van hun medewerkers verwachten dan heb je goud in handen. Medewerkers vertonen graag kopie gedrag. Inspireer ze om het goede gedrag te kopiëren.
Het is zo belangrijk dat je medewerkers een trots gevoel hebben over de organisatie waar zij werken. Zorg dat dat beeld continue geladen wordt. Je medewerkers zijn je beste ambassadeurs.
Hoofdmenu
Er is meer