10 praktische HR-tips volgens voor het voeren van een goed gesprek

Wie wil dat niet? Wij hebben allemaal een keer een goed gesprek gevoerd en daar ook een goed gevoel aan overgehouden. Maar wat maakt nou dat je soms een erg goed gevoel kan overhouden aan een gesprek met iemand.

Celeste Headlee – een bekende radiopresentator uit de VS heeft in haar veel bekeken TED-talk 10 praktische tips gedeeld die we goed kunnen gebruiken om een goed gesprek te voeren. 

 

Hieronder tref je alle 10 tips op een rijtje.


een

Stop met multitasken

Leg op zij alle mogelijke zaken zoals smartphone of laptop die je mogelijk kunnen afleiden van het gesprek. Wees letterlijk en figuurlijk aanwezig bij het gesprek.
twee

Doe niet alsof je alles al weet

Ga er tijdens elk gesprek vanuit dat je iets kunt leren. Zet bovendien je ego en eigen mening opzij. Bedenk: iedereen die je ontmoet weet wel iets wat jij niet weet.

drie

Stel open vragen

Je kan veel leren van de journalisten. Zij stellen doorgaans veel open vragen. Begin je vragen met woorden als wie, wat, wanneer, waar, waarom of hoe. Als je de ander vraagt of iets goed ging, zegt hij ja of nee. Stel je een open vraag, dan krijg je veel interessantere antwoorden.


Geïnteresseerd in HR-software die past bij het goede gesprek? Vraag dan een demo aan van Peddy?

VraagDemoAan-1

vier

Laat je meevoeren door het gesprek.

Als je “in het gesprek” zit, voorkomen je dat je gedachten alle kanten opgaan terwijl iemand anders aan het woord is. Heb respect voor diegene die aan het vertellen is en laat je meevoeren.

vijf

Als je iets niet weet, zeg dan dat je het niet weet

We hebben allemaal de neiging om snel te zeggen dat we iets weten. Doe dat niet. Het is goed om iets niet te weten.
zes

Stel jouw ervaringen niet gelijk aan die van de ander

Alle ervaringen zijn persoonlijk. En minstens zo belangrijk. Als iemand anders een persoonlijk verhaal verteld, realiseer je wet dat het niet om jou gaat. Ook wanneer jij vergelijkbare dingen hebt meegemaakt.
seven

Herhaal niet wat je al gezegd hebt

Herhaling is saai. Mensen hebben de neiging om af te haken wanneer jij jezelf continu herhaalt. Doe dat niet.

acht

Blijf weg van details

Vaak gaat het om de context en de essentie van het gesprek. Niet om de details zoals exacte plek, namen of datum. Blijf af van de details. Het is niet interessant voor de luisteraar.


Meer weten over Feedforward? Download onze whitepaper 'Durf te vragen'

DownloadKnop-1

negen

Luister

Luister oprecht. Stephen Covey zei het al eens: “De meesten van ons luisteren niet om te begrijpen maar om te reageren.” Luisteren is misschien wel de belangrijkste vaardigheid die je kunt ontwikkelen.  

tien

Houd het kort

Of, zoals Celeste Headlee haar verhaal afsluit: “A good conversation is like a miniskirt; short enough to retain interest, but long enough to cover the subject.”

 

Het komt allemaal hierop neer: wees geïnteresseerd in anderen. Praat met mensen, luister naar hen, en sta ervoor open om verrast te worden. Laat nou net dat soort gesprekken een bron van inspiratie zijn. En laten we eerlijk zijn: iedereen heeft behoefte aan een beetje inspiratie.

 

Veel succes met Het Goede Gesprek.